בנק ישראל ממשיך לבטל עמלות

שלמה בן יוסף | צילום Ester Inbar ויקיפדיה No Comments on בנק ישראל ממשיך לבטל עמלות
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל הודיע על כוונתו לתקן את כללי העמלות (שירות ללקוח)(עמלות), התשס"ח-2008 (להלן – הכללים) ולקבוע תעריפון אחיד עבור בתי עסק קטנים המקבלים מחברות כרטיסי האשראי שירותי סליקה של עסקאות בכרטיס חיוב, וכן לתקן את הכללים גם בנוגע לעמלות הנגבות ממחזיקי כרטיס.

בהתאם לטיוטה שפורסמה, יצומצם מספר העמלות הנגבות מבתי העסק, על ידי קביעת תעריפון אחיד של שירותים שכיחים לבתי עסק המקבלים מחברות כרטיסי האשראי שירותי סליקה של עסקאות בכרטיס חיוב, בדומה למצב הקיים בחלקים האחרים של תעריפון שירותי הבנקאות. משמעות קביעת תעריפון מצומצם הינה, כי חברות כרטיסי האשראי יוכלו לגבות אך ורק את העמלות המפורטות בו.

מטרת התיקון המוצע היא ליצור אחידות בתעריפוני החברות, להגביר את הפשטות, השקיפות והתחרותיות לבית העסק ולמחזיק כרטיס האשראי וכן להסיר חסמי מעבר. במסגרת צעד זה, יחויבו החברות לפרסם תעריפון עמלות אחיד לבתי עסק, דבר שיקל משמעותית על יכולת ההשוואה שלהם.

כך למשל, בתחום הסליקה, בוטלו עמלות בגין רישום והצטרפות בית עסק, ניהול חשבון ושינוי חשבון בנק לזיכוי. בתחום העמלות למחזיקי כרטיסי האשראי בוטלה עמלת תשלום נדחה (שהייתה נגבית בגין כל עסקה בתשלומים) ופושטו הכללים לגביית עמלת המרה בגין עסקה במטבע חוץ או במשיכת מזומן במטבע חוץ, כך שתיגבה עמלה אחת שתחושב לפי שער יציג.

במקביל, היום העביר המפקח על הבנקים להתייחסות התאגידים הבנקאיים טיוטת הוראת ניהול בנקאי תקין חדשה לפיה תתאפשר פתיחת חשבונות באמצעות האינטרנט במערכת הבנקאית.

צעד זה הוא נדבך נוסף באימוץ המלצות ועדת התחרותיות, ומצטרף לצעדים נוספים שננקטים על ידי הפיקוח על הבנקים להגברת התחרות במערכת הבנקאית ולחיזוק יכולתו של הלקוח הקמעונאי להשוות ולבחור בין הבנקים, כדוגמת: קביעת מסלולי עמלות עו"ש, פישוט הליך העברת חיובים על פי הרשאה בעת מעבר מבנק לבנק, הטלת חובה על הבנקים להציג ללקוחותיהם העוסקים בפעילות בניירת ערך את שיעור העמלות הממוצע שנגבה בפועל בגין עסקאות דומות ועוד.

לצד היתרונות הגלומים במתן אפשרות לפתיחת חשבון מקוונת, הטיוטה מתייחסת גם לסיכונים העומדים בפני התאגיד הבנקאי בניהול חשבונות בנק, כדוגמת סיכוני איסור הלבנת הון ואיסור מימון טרור, וסיכונים תפעוליים כדוגמת סיכוני התחזות והונאה. לפיכך נקבעו בטיוטה מספר מגבלות ובקרות מפצות כדי להקטין את הסיכונים הללו. הנקודות העיקריות המפורטות בחוזר הן:



0 תגובות